16 اکتبر 2023- به زنان باردار مبتلا به دیابت توصیه اکید می شود که روزه رمضان را نگیرند چرا که از معافیت شرعی برخوردار هستند، با این حال هنوز هم بسیاری از زنان روزه گرفتن را انتخاب می کنند. مطالعه اخیراً منتشر شده در ژورنال دیابت، سندرم متابولیک و چاقی؛ کمک مهمی به کنترل قند خون در این جمعیت می کند.

یافته‌های اصلی این مطالعه این است که روزه‌داری ماه رمضان کنترل گلوکز ناشتا را بهبود می‌بخشد و دیابت نوع 2 (T2DM) خطر هیپوگلایسمی را افزایش می‌دهد. این یافته ها به نیاز به نظارت بیشتر و دقیق تر سطح قند خون و استراتژی های مدیریت دیابت در زنان باردار مبتلا به دیابت که تصمیم به روزه گرفتن در ماه رمضان دارند، اشاره می کند.

محققان در مقاله ی خود نوشتند: این مطالعه دیدگاه جدیدی را در مورد کنترل قند خون در این گروه از بیماران ارائه می‌کند و ممکن است به شکل‌دهی دستورالعمل‌هایی برای مدیریت و نظارت بر دیابت در زنان باردار که روزه‌داری ماه رمضان را انتخاب می‌کنند، کمک کند تا از ایمنی آنها اطمینان حاصل گردد.

با توجه به فقدان اطلاعات در مورد کنترل قند خون در زنان باردار مبتلا به دیابت نوع 2 و دیابت حاملگی (GDM) که در ماه رمضان روزه می‌گیرند، دکتر صلاح اس السولامی و همکارانش از دانشگاه ملک عبدالعزیز، در جده، عربستان سعودی با هدف تعیین سطح قندخون ناشتا و پس از غذا و برای پیش بینی عوامل خطر هیپوگلایسمی در این بیماران، مطالعه ی خود را انجام دادند.

برای این منظور، محققان یک تحقیق کوهورت آینده‌نگر را در یک بیمارستان منفرد بین سال‌های 2021 و 2023 با حضور 70 زن باردار مبتلا به دیابت نوع 2(17 نفر) و دیابت بارداری(53 نفر) در سه ماهه دوم و سوم انجام دادند.

مقایسه ای بین سطح قند خون ناشتا و بعد از غذا در ماه رمضان با سطح قند خون ناشتا و بعد از غذا در ماه قبل انجام شد. هیپوگلایسمی به صورت سطح قند خون کمتر از 60 میلی گرم در دسی لیتر تعریف شد. متغیرهای خطر هیپوگلایسمی با استفاده از رگرسیون باینری پیش‌بینی شد.

این مطالعه به یافته های زیر منجر شد:

· گروه های دیابت بارداری و دیابت نوع 2 از نظر سن و تعداد روزهای روزه داری، برابر و از نظر تعداد ساعات روزه داری روزانه مشابه بودند.

· تنها 26.9 درصد از زنانی که مجاز به روزه گرفتن بودند، دستورات ویژه ای برای روزه داری ماه مبارک رمضان داشتند.

· مداخله غذایی در گروه دیابت بارداری شایع تر بود، در حالی که درمان با انسولین و متفورمین در گروه دیابت نوع 2 بیشتر بود.

· سطح قند خون ناشتا پس از روزه داری رمضان در هر دو گروه به طور معنی داری کاهش یافت و از92.5 میلی گرم در دسی لیتر به 90 میلی گرم در دسی لیتر رسید.

· تعداد رویدادهای هیپوگلیسمی به طور قابل توجهی در گروه دیابت نوع 2 بیشتر بود.

· دیابت نوع 2 به عنوان یک عامل خطر برای هیپوگلایسمی شناسایی شد(نسبت شانس=6.23).

محققان نوشتند: یافته‌های ما نشان می‌دهد که روزه‌داری ماه رمضان ممکن است کنترل قند خون ناشتا را بهبود بخشد. علاوه بر این، دیابت نوع 2 به عنوان یک عامل خطر برای هیپوگلایسمی شناسایی شد.

با این حال، نویسندگان نیاز واضحی به مطالعات آینده برای بررسی جنبه‌های ایمنی این روش پیشنهاد کرده و مداخلات دیابت را توصیه نمودند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/can-pregnant-women-with-diabetes-perform-ramadan-fasting-safely-study-sheds-light-118745